
Tak dobrych nastrojów w branży nie było od dawna...
W przeprowadzonej przez nas ankiecie podczas majowych targów WODKAN w Bydgoszczy blisko 85% firm oceniło bieżący rok za zapowiadający się lepiej od poprzedniego. Spośród 204 wystawców, którzy zgodzili się odpowiedzieć na zadany przez nas zestaw pytań jedynie 7 firm (3%) było niezadowolonych z wyników osiągniętych w roku 2007.
Perspektywy na rok 2007
Dane z ankiet dowodzą, że pierwsze półrocze 2007 roku skłaniało firmy do wyraźnego optymizmu. 52% firm ocenia rok 2007 za zapowiadający się dużo lepiej od poprzedniego. Jest to o 17% więcej niż w badaniach sprzed 2 lat. 32 % respondentów oceniło ten rok za lepszy.
Łącznie daje to niemal 84% firm, które z optymizmem patrzą na nadchodzące miesiące. Jest to potwierdzenie danych makroekonomicznych, które pokazują iż branża wkroczyła w okres dobrej koniunktury.

Narzędzia marketingu
W ramach badania spytaliśmy także o skuteczność różnych narzędzi marketingu służących pozyskaniu klienta. Respondentom była przedstawiana lista 7 narzędzi, którą mieli uporządkować według efektywności, ewentualnie dopisując inne – własne metody.
Jak przed 2 laty najwięcej respondentów wskazało wizytę handlową (bezpośredni kontakt z klientem) jako najskuteczniejszy środek marketingu. Dla 74% badanych jest to najlepsze narzędzie. 19 firm (9%) wskazało na pierwszym miejscu na Internet, a kolejnych 18 (9%) na targi branżowe.
W porównaniu z badaniami sprzed 2 lat wyniki są zbliżone. Zauważalna jest tendencja na korzyść targów branżowych, które – po okresie stagnacji sprzed kilku lat – na nowo przekonały do siebie klientów. Świadczy o tym rosnąca grupa wystawców m.in. na targach w Bydgoszczy. W naszej ankiecie o 6% więcej respondentów niż przed 2 laty wskazało na targi jako na jedno z trzech ich zdaniem najskuteczniejsze narzędzie marketingu.
Podobnie dzieje się w przypadku Internetu. Z roku na rok przybywa jego zwolenników, choć okres najbardziej dynamicznego wzrostu ma on już za sobą. 2 lata temu na jednej z pierwszych trzech pozycji wskazało na niego 43% badanych firm, w roku bieżącym – 47%.

Utrudnienia w biznesie
Odpowiadając na pytanie „Jakie, zgodnie z Państwa doświadczeniem, są obecnie największe trudności w rozwoju firm działających w branży wodno-kanalizacyjnej?” firmy najczęściej wskazywały na uwarunkowania biurokratyczne i wciąż niedoskonałą ustawę o zamówieniach publicznych. Część firm zwraca uwagę na problemy niewspółmiernych do potrzeb zasobów finansowych po stronie klientów, w czym środki unijne pomagają w niewystarczającym stopniu. Na coraz bardziej konkurencyjnym rynku głównym kryterium wyboru oferty jest niska cena, co nie sprzyja najlepszym, często nowatorskim rozwiązaniom. Coraz częściej w rynkowej walce wygrywają dostawcy oferujący produkty wytwarzane na Dalekim Wschodzie. Ich jakość często pozostawia wiele do życzenia.
Stosunkowo nowym problemem jest brak wykwalifikowanej kadry pracowniczej. W niektórych regionach pojawiają się też problemy z pozyskaniem pracowników do prostszych prac.
Pomimo powyższych utrudnień branża widzi dla siebie perspektywy rozwoju i w ostatecznym rozrachunku przeważają nastroje optymistyczne. Trudno, aby było inaczej – potrzeby rynku są olbrzymie.
Kategoria wiadomości:
Z życia branży
- Źródło:
- własne

Komentarze (0)
Czytaj także
-
Uzdatnianie wody pitnej, a wody procesowej
Woda jest nieodłącznym elementem życia i działalności przemysłowej. Jednak ta pochodząca z naturalnych ujęć rzadko nadaje się do bezpośredniego...
-
Pijmy wodę z kranu!
– Woda z kranu jest smaczna i bezpieczna, a potwierdzają to certyfikaty – taką optymistyczną informacją rozpoczęła konferencję prasową Dorota...
-
-