Powrót do listy wiadomości
Dodano: 2007-12-05 | Ostatnia aktualizacja: 2007-12-05
UOKiK nałożył 100 tys. zł kary na bielską spółkę AQUA
UOKiK nałożył 100 tys. zł kary na bielską spółkę AQUA
Spółka AQUA z Bielska-Białej zaopatruje w wodę i odprowadza ścieki na terenie kilkunastu gmin. Usługi te świadczone są na podstawie pisemnych umów zawieranych z odbiorcami. Według Dudki, wzory umów stosowanych przez spółkę zostały opracowane w oparciu o zalecenia Izby Gospodarczej Wodociągi Polskie z Bydgoszczy. Umowy oparte były też na prawie miejscowym, czyli uchwalane przez poszczególne gminy. Pomimo tego, że zakwestionowane zapisy znajdowały się w umowach, to spółka w praktyce z nich nie korzystała. Dodał, że niektóre zapisy zostały już zmienione, ale reszta jest zmieniana sukcesywnie. Wyjaśnił, że spółka ma zawartych 40 tys. umów i już wydała na ten cel 250 tys. zł.
Prezez UOKiK ustalił w toku postępowania antymonopolowego, że firma AQUA wyłączała swoją odpowiedzialność odszkodowawczą za wstrzymanie lub ograniczenie dostawy wody i odbioru ścieków wywołane brakiem wody na ujęciu, przerwami w zasilaniu energetycznym urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych oraz koniecznością wykonania awaryjnych napraw tych urządzeń. W umowach znalazły się postanowienia, które umożliwiały spółce uniknięcie odpowiedzialności w każdym przypadku niewykonania lub nienależytego wykonania umowy i przerzucenie całego ryzyka na odbiorców usług. Zaś zgodnie z prawem przedsiębiorca nie odpowiada jedynie za sytuacje niezawinione i niezależne od niego.
Prezes UOKiK zakwestionował także postanowienie, które umożliwia określanie maksymalnej wysokości obniżki opłaty, za dostarczoną wodę nieodpowiedniej jakości. Zgodnie z umową, w takich przypadkach przysługiwał upust w wysokości do 15 proc. ceny wody pobranej w okresie trwania zakłócenia. Zdaniem Urzędu jest to niedopuszczalne ograniczanie odpowiedzialności finansowej przedsiębiorcy.
Zastrzeżenia UOKiK wzbudziło także uprawnienie spółki do skrócenia okresu rozliczeniowego bez konieczności zmiany samej umowy. Zgodnie z prawem, terminy wzajemnych rozliczeń powinny znajdować się w umowie, dlatego że długość okresu rozliczeniowego bezpośrednio przekłada się na inne warunki umowne związane m.in. z możliwością wstrzymania świadczenia usług w przypadku nieterminowego regulowania należności.
Spółka AQUA odwołała się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, i o tym czy AQUA zapłaci karę rozstrzygnie sąd.
(mm)
Kategoria wiadomości:
Z życia branży
- Źródło:
- onet.pl
Komentarze (0)
Czytaj także
-
Instalacje uzdatniania wody w przemyśle - najważniejsze technologie
www.automatyka.plCzystość wody jest pojęciem rozumianym na wiele sposobów. Dla osoby zażywającej kąpieli w jeziorze ważny będzie brak chemicznych...
-
Pijmy wodę z kranu!
– Woda z kranu jest smaczna i bezpieczna, a potwierdzają to certyfikaty – taką optymistyczną informacją rozpoczęła konferencję prasową Dorota...