
W zeszłym roku prezes Urzędu Ochrony Konsumentów i Konkurencji wydała blisko 50 decyzji w kwestii nielegalnych praktyk, stosowanych przez gminy i spółki komunalne działające na rynku wodociągowo-kanalizacyjnym. Od początku br. podobnych decyzji jest już 11. Decyzje od lat dotyczą podobnych działań. Na plus przedsiębiorstwom wod-kan można policzyć to, że dobrowolnie zobowiązują się one do zaniechania praktyk niezgodnych z prawem.
"Jedną z najczęściej spotykanych nieprawidłowości jest bezprawne obciążanie odbiorców kosztami budowy części sieci" - czytamy w komunikacie UOKiK. Zgodnie z obowiązującym prawem, klienci mają obowiązek sfinansowania jedynie przyłącza oraz pomieszczenia przeznaczonego na instalację wodomierza. Tymczasem spółki każą odbiorcom ponosić koszty również innych prac związanych z budową sieci kanalizacyjnej.
Inną, często stosowaną a niezgodną z prawem praktyką, jest wyłączanie przez przedsiębiorców własnej odpowiedzialności za przerwy w dostawie wody. Wedle przepisów spółki wod-kan zobligowane są do naprawy szkód powstałych w wyniku ich działań lub zaniedbań. W tym roku UOKiK wykrył 3 przypadki zaniechania tego obowiązku.
Kolejną kwestią, która wymaga poprawy, jest sposób ustalania należności za pobraną ilość wody w przypadku utraty lub uszkodzenia wodomierza z winy odbiorcy. W takich przypadkach dostarczyciel usług ma prawo domagać się od odbiorcy uiszczenia opłaty za wodę, która faktycznie została pobrana lub ustalić opłatę na podstawie średniego zużycia wody z ostatnich trzech miesięcy, w których wodomierz działał sprawnie. Jednak zdarza się, że gminy i spółki komunalne naliczają opłaty według innych, niekorzystnych dla konsumentów, wyliczeń.
Nielegalne praktyki dotyczą wreszcie kwestii rozwiązania umowy z odbiorcą. Prawo ściśle reguluje sytuacje, w których spółka wod-kan może zaprzestać świadczenia usług. Dlatego UOKiK zakwestionował zapisy w umowach dwóch spółek, które przyznawały sobie prawo do rozwiązania umowy w sytuacjach, które nie są określone w przepisach.
(rw)
Kategoria wiadomości:
Z życia branży
- Źródło:
- UOKiK

Komentarze (0)
Czytaj także
-
Pijmy wodę z kranu!
– Woda z kranu jest smaczna i bezpieczna, a potwierdzają to certyfikaty – taką optymistyczną informacją rozpoczęła konferencję prasową Dorota...
-
Uzdatnianie wody pitnej, a wody procesowej
Woda jest nieodłącznym elementem życia i działalności przemysłowej. Jednak ta pochodząca z naturalnych ujęć rzadko nadaje się do bezpośredniego...
-
-
-
Instalacje uzdatniania wody w przemyśle - najważniejsze technologie
www.automatyka.pl