Reklama: Chcesz umieścić tutaj reklamę? Zapraszamy do kontaktu »
Powrót do listy wiadomości Dodano: 2008-07-21  |  Ostatnia aktualizacja: 2008-07-21
Czy będzie konsolidacja branży wód butelkowych?
Czy będzie konsolidacja branży wód butelkowych?
Czy będzie konsolidacja branży wód butelkowych?
Rynek wód butelkowych w Polsce jest bardzo rozdrobniony. Działają dziesiątki producentów oferujących prawie 200 marek wody i wciąż pojawiają się nowe. Widać inwestycje zarówno w technologie, opakowania jak i marketing. Czy producentów czeka fala konsolidacji tak jak to ma miejsce w branży mięsnej i mleczarskiej? Zdania są podzielone. Na rynku widoczna jest konkurencja, ale jest jeszcze miejsce dla każdego. Artykuł przedstawia kilka stanowisk, wypowiedzi osób działających w tej branży.

I tak na przykład: Prezes Krajowej Izby Gospodarczej Przemysł Rozlewniczy Wojciech Rutkowski uważa, że można liczyć się z konsolidacją, tak jak to miało miejsce w innych branżach. Duzi producenci mają jednak większe możliwości kapitałowe, ale mniejsi producenci też pozostaną na rynku. Mają wypromowane marki, więc będzie im łatwiej - dodał.

Paweł Witaszek, wiceprezes Nałęczów Zdrój Sp. z o.o, producent Cisowianki przekonuje, że rynek branży FMCG należy do najbardziej dynamicznych pod względem zachodzących zmian i dlatego należy brać pod uwagę różne scenariusze. Trudno jest tu wyrokować, ale biorąc pod uwagę propozycje, jakie otrzymała np. Cisowianka ze strony znanych w świecie koncernów, można spodziewać się, że słabsi gracze rynkowi mogą sprzedać swoje firmy - dodał.

Joanna Krawczyk-Gluch, dyrektor marketingu WOMIR-SPA Sp. z o.o., producenta Dobrawy stwierdziła, że rynek wody mineralnej jest ciągle atrakcyjny dla nowych graczy, nie tylko krajowych. Świadczy o tym m.in. debiut wody Źródło Tymbark w ubiegłym roku i Kropli Beskidu koncernu Coca-Cola dwa lata wcześniej. Konkurencja na tym rynku i tak jest już duża, zatem można przypuszczać, że rynek będzie się konsolidował. Już teraz koncerny są właścicielami paru polskich marek jak na przykład Nestle: Nałęczowianka, Mazowszanka, Aquarel, Dar Natury, Danone: Żywiec Zdrój, Vitalinea.

Obecne są na rynku przykłady marek wód pobieranych z różnych ujęć w kraju, nie wykluczone, że kolejne firmy pójdą tym tropem, jeżeli nie unormują tego regulacje prawne - powiedziała. Podobne zdanie ma Lech Włodarczyk, dyrektor ds. ekonomicznych, członek zarządu Zespołu Uzdrowisk Kłodzkich SA, producent Staropolanki. - Świadczy o tym działalność koncernu Danone, który w swoich rękach posiada marki Primavera oraz Żywiec Zdrój. Rynek polski idzie w kierunku rynku francuskiego, na którym 90 proc. udziałów skupiają 4 firmy. Konsolidacja w tym wypadku nie oznacza jednak likwidacji poszczególnych marek, ale zmianę właściciela. Termin wprowadzenia tego rodzaju zmian może nastąpić w ciągu 3 - 5 lat - powiedział Włodarczyk.

Szymon Brocki, prezes spółki Jaworowy Zdrój jest przekonany, że rynek wód butelkowych zostanie wykupiony przez wielkie koncerny. Woda będzie miała jedną nazwę mimo tego, że będzie rozlewana w wielu miejscach. Klienci nie będą mieć nawet pojęcia o tym fakcie i w związku z tym będą pić przykładowo wodę Żywiec z Żywca, białego Stoku i Pszczyny - podsumował. Wojciech Rutkowski przyznaje, że do Izby docierają takie obawy. Ministerstwo Zdrowia przygotowuje rozporządzenie na temat naturalnych wód mineralnych i wód źródlanych, gdzie takie praktyki nie będą dopuszczalne. Wody z jednego źródła będą produkowane pod jedną marką - powiedział.

Zdaniem Iwony Jacaszek, dyrektor ds. korporacyjnych Coca-Cola HBC Polska, taki scenariusz nie jest możliwy już teraz, ponieważ podawanie na etykiecie tej samej nazwy dla wody rozlewanej w różnych miejscach jest niezgodne z przepisami prawa unijnego. Mówi o tym tzw. dyrektywa wodna. Specyfika tej kategorii wynikająca chociażby z ograniczeń prawnych oraz naturalnych np. mleko o tej samej nazwie można produkować wszędzie, marka wody jest związana ze źródłem powoduje, iż ten rynek nie konsoliduje się tak, jak inne rynki produktów FMCG - oceniła.
Natomiast Lech Włodarczyk uważa, że taki scenariusz jest pewny. - Dla przykładu Żywiec Zdrój swoją wodę rozlewa zarówno w Cięcinie k. Żywca jak i w Mirosławcu na Pomorzu - powiedział.

(mm)

Kategoria wiadomości:

Z życia branży

Źródło:
wodadlazdrowia.pl
urządzenia z xtech

Interesują Cię ciekawostki i informacje o wydarzeniach w branży?
Podaj swój adres e-mail a wyślemy Ci bezpłatny biuletyn.

Komentarze (0)

Możesz być pierwszą osobą, która skomentuje tę wiadomość. Wystarczy, że skorzystasz z formularza poniżej.

Wystąpiły błędy. Prosimy poprawić formularz i spróbować ponownie.
Twój komentarz :

Czytaj także