Reklama: Chcesz umieścić tutaj reklamę? Zapraszamy do kontaktu »
Powrót do listy wiadomości Dodano: 2006-05-15  |  Ostatnia aktualizacja: 2006-05-15
Plany modernizacji Kanału Panamskiego
Plany modernizacji Kanału Panamskiego
Plany modernizacji Kanału Panamskiego
Martin Torrijos, prezydent Panamy ujawnił plany modernizacji Kanału Panamskiego. Modernizacja ta (o wartości szacowanej na 4 do 6.5 mln euro) będzie największym przedsięwzięciem od otwarcia Kanału w 1914 r. Obecnie największe statki handlowe nie mogą pokonać loków o szerokości 33 metrów, zaprojektowanych prawie 100 lat temu.

W 2005 roku przez Kanał Panamski przepłynęło ok. 13 tys. statków (ok. 5 procent światowego frachtu) zostawiając w postaci opłat tranzytowych, remontowych i innych ok. 1 miliarda euro. Kanał, znajdujący się 32 metry ponad poziomem morza używa podwójnych loków oraz komór do podnoszenia statków na wysokość jeziora Gatun. Po pokonaniu 80 kilometrów przez jezioro statki wpływają na Ocean Spokojny. Modernizacja kanału zakłada odzyskiwanie wody, która obecnie jest zrzucana do Oceanu podczas opuszczania statków a przede wszystkim zbudowanie trzeciego zestawu loków o większej szerokości dla umożliwienia transportu większych statków. Operacja ta będzie wymagała oczywiście poszerzenia basenu kanału, zasilanego przez rzekę Charges.

Oponenci modernizacji kanału argumentują, że jest ona zbyt droga, stanowi ciężar finansowy przewyższający możliwości małego kraju, jakim jest Panama. Ponadto jak twierdzi były administrator Kanału Fernando Manfredo głównym bogactwem Panamy jest jej położenie geograficzne a nie Kanał Panamski. Manfredo jest liderem grupy, która wnioskuje za zbudowaniem megaportu na wybrzeżu Oceanu Spokojnego, w którym ładunki z wielkich statków przenoszone byłyby do mniejszych statków, a następnie transportowane dalej kanałem. Inwestycja ta pochłonęłaby 488 milionów euro, a więc o wiele mniej niż planowana modernizacja Kanału. Pomysłodawcy megaportu zwracają również uwagę na to, że obecnie tylko 300 statków na świecie jest zbyt duża, aby wpłynąć do Kanału, ponadto ich główne szlaki żeglugi obejmują Pacyfik, a więc nie muszą one przepływać przez Kanał Panamski.

W chwili obecnej projekt modernizacji Kanału Panamskiego został oddany pod dyskusję publiczną. Na dzień dzisiejszy 56 procent mieszkańców Panamy opowiada się za modernizacją, 19 jest przeciw, reszta mieszkańców nie ma zdania w tym temacie.

PJ

Kategoria wiadomości:

Z życia branży

Źródło:
ENN
urządzenia z xtech

Interesują Cię ciekawostki i informacje o wydarzeniach w branży?
Podaj swój adres e-mail a wyślemy Ci bezpłatny biuletyn.

Komentarze (0)

Możesz być pierwszą osobą, która skomentuje tę wiadomość. Wystarczy, że skorzystasz z formularza poniżej.

Wystąpiły błędy. Prosimy poprawić formularz i spróbować ponownie.
Twój komentarz :

Czytaj także