Reklama: Chcesz umieścić tutaj reklamę? Zapraszamy do kontaktu »
Powrót do listy wiadomości Dodano: 2011-12-08  |  Ostatnia aktualizacja: 2011-12-08
Warszawa: wiercenie tunelu pod Wisłą zakończone
Warszawa: wiercenie tunelu pod Wisłą zakończone
Warszawa: wiercenie tunelu pod Wisłą zakończone
Jak poinformował rzecznik prasowy MPWiK w Warszawie, 22 listopada zakończono drążenie pierwszego w historii tunelu pod Wisłą. Utworzony w ten sposób syfon będzie przesyłał ścieki z obiektów umieszczonych po jednej stronie rzeki do tych po drugiej stronie. Projekt jest przełomowy także z tego względu, że po raz pierwszy w Polsce wykorzystano w nim tarcze mechaniczne TBM (Tunnel Boring Machines), które w najbliższym czasie posłużą m. in. do wykopania pod korytem rzeki tunelu warszawskiego metra.

Wiercenie tunelu o średnicy wewnętrznej 4,5 m i długości 1300 m rozpoczęło się 8 kwietnia i stanowi część Etapu II.2 budowy układu przesyłowego w stolicy. Obiekt położony jest na głębokości ok. 10 m pod dnem Wisły, a komory wejścia i wyjścia zlokalizowane są przy ul. Świderskiej (Marymont) oraz Farysa (osiedle Tarchomin). Wewnątrz tunelu zainstalowane zostaną rurociągi o łącznej długości ok. 2,7 km oraz infrastruktura konieczna do obsługi eksploatacyjnej obiektu. Co ważne, ścieki będą przepompowywane z jednego brzegu na drugi za pomocą różnicy ciśnień, co pozwoli wyeliminować koszty użycia pomp.

W ramach Etapu II.2 inwestycji powstają również obiekty Zakładów Farysa i Świderska. Ten pierwszy będzie odbierał ścieki z trzech Kolektorów (Burakowskiego, z ulicy Farysa oraz z Huty), skąd popłyną one pod dnem rzeki do Zakładu Świderska, a stamtąd zostaną przepompowane do oczyszczalni ścieków „Czajka”, utworzonej w ramach wcześniejszych etapów inwestycji.

Do drążenia tunelu wykorzystano dotąd nieznane w Polsce tarcze mechaniczne TBM. Urządzenie umożliwia bezpieczne drążenie tunelu w zmiennych warunkach hydrogeologicznych, a przy tym jest nieszkodliwe dla środowiska. Do wiercenia tunelu pod Wisłą użyto zamkniętych tarcz płuczkowych TBM (tzw. Slurry Type), które przeznaczone są do pracy w trudnych i zmiennych warunkach, przy gruntach zlokalizowanych pod ciekami wodnymi.

Tarczę o średnicy 5,35 m, długości ok. 68 m i masie ok. 500 ton przygotowała dla MPWiK firma Herrenknecht ze Schwanau w Niemczech. Jej produkcja rozpoczęła się w sierpniu zeszłego roku i trwała prawie sześć miesięcy. W styczniu tego roku nastąpił jej odbiór u producenta, skąd została przetransportowana w częściach na miejsce pracy.

(rw)

Kategoria wiadomości:

Z życia branży

Źródło:
MPWiK w Warszawie, tunele.inzynieria.com
urządzenia z xtech

Interesują Cię ciekawostki i informacje o wydarzeniach w branży?
Podaj swój adres e-mail a wyślemy Ci bezpłatny biuletyn.

Komentarze (0)

Możesz być pierwszą osobą, która skomentuje tę wiadomość. Wystarczy, że skorzystasz z formularza poniżej.

Wystąpiły błędy. Prosimy poprawić formularz i spróbować ponownie.
Twój komentarz :

Czytaj także